Okej, det här långa blogguppehållet är egentligen för att jag har varit upptagen med att renovera mitt kök och jag håller på och lagrar upp för värsta "före/efter"-posten med bilder och grejer. Det skulle markera slutet på en plågsam renoverings-era och en välbehövlig återkomst till kreativt bloggande.
Men. Nu måste jag bara tjuv-bryta isen med en kort kommentar om något annat.
Jag har i mellandagarna roat mig med att uppgradera maskinparken hemma, bland annat med en WD TV Live. Det är som en Apple TV fast... inte. Det är alltså inte knutet till iTunes och särbehandlar inte Apple-produkter (vare sig positivt eller negativt).
Hur som. Jag är mycket nöjd med denna maskin - MEN: jag saknar verkligen en inbyggd betaltjänst för streaming av video. Och när jag satt där i min fåtölj och saknade den här tjänsten så kände jag ilskan bubbla upp inom mig. Hur kan det inte finnas??
Lådan har en rad inbyggda innehållstjänster av såväl gratis- som betalmodell; det finns Spotify, Picasa, Flickr, Flixter, Facebook osv. Dessutom finns Netflix, som ju egentligen är svaret på det jag söker - men den tjänsten fungerar inte i Sverige.
Jag blir fan förbannad. Här sitter jag och är HELT beredd och villig att betala någon för att leverera en film till mig - och så går det inte! Hur kan "filmbranschen" gå samman i "kriget mot fildelning" och sen anklaga konsumenterna för att inte vilja betala för en produkt - som inte finns?
Jag har inte köpt den här lådan för att sitta och konsumera olagligt nedladdat material - men det finns ju inte så mycket annat man kan ha den till i Sverige. Visst, vi har en del hyrtjänster online men det funkar bäst i datorn (förutom Voddler, som inte verkar funka alls) och det finns lite nostalgiska hyrmodeller av typen "stöd din lokala brevbärare genom att posta dvd-skivor fram och tillbaka". Vi har dock flera tv-kanalers fina Play-tjänster (som med lite trix går att få både i datorn och på stor-tv).
Men om nu mediacenter och fjärrkontroller i allt större utsträckning blir konsumentens weapon-of-choice, varför säljer man inte sina produkter där? Varför är det bredbandsleverantörerna (typ Telia och Bredbandsbolaget) som ska ta täten i utvecklingen av streaming-tjänster? Jag råkar bo i ett Comhem-hus och dessutom är det ju smidigare att bara kunna ta med sig sin lilla dosa om/när man flyttar.
Jag är uppriktigt nyfiken på frågan. Hur kan tillgängligheten fortfarande vara så dålig? Om det bara fanns möjligheten att hyra film i dosan så skulle jag ju sitta där och klicka som en annan dåre. Det verkar ju inte vara Western Digital som är ovilliga att samarbeta med innehållsleverantörer och de tekniska förutsättningarna finns helt uppenbart där.
Kan nån resa på sitt feta arsle och börja jobba MED tekniken tack??!
Torka av fradgan nu och starta din PS3. Där har du både den svenska utmärkta Headweb-tjänsten som levererar ungefär samma utbud som your average videoaffär (inte som en top-notch videoaffär dock). För en mer förfinad filmaptit finns även MUBI i PS3:an som är fokuserad på festivalfilm som typ Zhang Yimou-filmer, Gus van Sant o dyl.
Be Fredrik eller Julia twittra om hur synd det är att inte det finns streaming-appar till WD TV Live så kanske SF Anytime och de andra nappar :-)
Posted by: Anders Wilhelmsson | 2012-01-04 at 10.41
Mmm men nu var det inte frågan om vilka andra möjliga tekniska lösningar som finns för att hyra streamat material utan om tillgängligheten i de tekniska lösningar som konsumenter nu använder. Visst, jag har en PS3, men det är det ju inte alla som har. Att Headweb och Mubi finns i PS3 ursäktar inte andra aktörers frånvaro(särskilt inte om dessa aktörer ska ta sig rätten att sjunga klagosånger för full hals).
Mubi är helt ok men som du skriver - man är lite utlämnad till "det som finns" (har fått samma kommentarer på hyrutbudet i Apple TV faktiskt, men jag har ju inte sett det själv så jag låter det vara till hälften osagt). Det är fortfarande lite som att hyr-streamat är en "andra klassens" tjänst. Man får hyra smulorna.
Posted by: Josefine | 2012-01-04 at 10.50
Ok "smulorna" kanske lät en aning nedvärderande - det finns mycket bra där - men det matchar fortfarande inte, som du skriver, en "top notch-videoaffär".
Posted by: Josefine | 2012-01-04 at 10.51
Ja, tyvärr så är det sällan att man hittar just det man letar efter på VOD-tjänsterna. Mer att man slår på dem och ser vad som finns. Nåt kul brukar man dock hitta. Det borde bli bättre med tiden.
Tror det är ett problem att det finns så många olika tekniska lösningar också. Web-videoaffärerna måste specialutveckla appar till varje enskild apparat (PS3, Apple TV, WD TV Live osv). Det kostar pengar och än så länge tror jag att de flesta av företagen har det rätt knapert. De prioriterar nog de som de har störst potential att nå ut med och WD TV Live är väl en rätt ny pryl. Jag hade aldrig hört talas om den.
Trådlös bildöverföring mellan dator och wifi-tv skulle jag personligen tycka var en bra lösning för att få tillgång till flera web-hyrbutiker.
Posted by: Anders Wilhelmsson | 2012-01-04 at 11.10
Visst, WDTV är kanske inte lika känd som t.ex. Apple TV, men det är en "mediacenter"-produkt och dessa har ju ändå blivit rätt etablerade vid det här laget. WD är dessutom en av de största och mest kända tillverkarna av t.ex. externa hårddiskar, så jag tycker inte att man kan se det som ett "okänt varumärke". Och kan Spotify finnas däri så kan det knappast vara en omöjlighet för, säg, SF Anytime...?
Posted by: Josefine | 2012-01-04 at 11.25
Uppenbarnligen är kostnaden för stor för att de ska hänga med i svängarna. Tror bara det är Headweb som satsar på att ha stöd för flera plattformar. SVT Play slutade nyss funka på PS3:an pga en flashuppdatering som inte PS3:ans webbläsare hängt med på. Då var det många som blev arga och undrade varför SVT inte utvecklar en app. De skrev att det var för dyrt och så är ju SVT Play en jättepopulär tjänst och PS3:an rätt vanlig i svenska hem. Tror många innehållsleverantörer resonerar som SVT. http://kontakt.svtplay.se/org/svt-play/d/svt-play-applikation-for-ps3/
Jag kommer äta upp min hatt (alt. bjuda dig på en IPA) om det dyker upp någon svensk streamingstöd för WD TV Live.
Posted by: Anders Wilhelmsson | 2012-01-04 at 11.58
Då säger jag A PLAGUE ON BOTH THEIR HOUSES!
Alltså jag vill både se dig äta en hatt OCH bjuda mig på IPA. Hmm det här blir svårt... räknas det om Netflix börjar funka i Sverige?
Posted by: Josefine | 2012-01-04 at 12.47
Vi möts halvvägs: kommer Netflix - en IPA, kommer SF Anytime - äta hatt.
Posted by: Anders Wilhelmsson | 2012-01-04 at 12.59
Hej,
Från en VOD-tjänsts perspektiv kan jag bara stryka under vad Anders skrivit ovan: det är många olika plattformar som pockar på utveckling och vi måste välja vilka vi ska stödja och i vilken ordning. Utöver de redan nämnda finns t ex Boxee (hårdvaru och mjukvaruvarianter), alla övriga spelkonsoler, och sedan för att inte glömma alla digital-TV-boxar. Det blir många teknikplattformar - och många DRM-kopieringssystem! - som inte bara ska utvecklas utan även underhållas.
Så vi gör alla VOD-tjänster våra avvägningar och våra val. I Voddlers fall stödjer vi i nuläget dator (PC/Mac) samt har appar för alla tyngre mobilplattformar (iPhone, iPad, Android, Symbian, Meego). Vi kikar nu på hur vi ska på lättast och bästa sätt kunna finnas även i vardagsrummets olika boxar.
En annan del av ekvationen är även licensrättigheter för filmerna - för ofta betalar vi extra avgifter ju fler plattformar vi vill kunna visa filmerna på. Då är det inte längre i aggregat som en film ska betala tillbaka sig, utan den ska göra det på varje enskild plattform.
Mycket att balansera när man vill bygga en ny digital bransch. (Ifall man vill gräva ner sig mer i frågan så finns en presentation på temat här: http://www.slideshare.net/anderssjoman/voddler-developing-digital-services-online-brussels-may-2011, och även ett blogginlägg på Voddlers blogg här: http://www.slideshare.net/anderssjoman/voddler-developing-digital-services-online-brussels-may-2011. )
Slutligen en nyfikenhetsfråga: vad fick dig att välja en färdigkonfigeurerad/låst box (WD TV-Live i ditt fall) och inte en dator (Mac för de som gillar det; själv har jag en Asus eee hemma). Tar lika mycket plats i hyllan men du får då all kraft och öppenhet som datorplattformen kommer med.
Vänliga hälsningar,
Anders Sjöman
kommunikationschef Voddler
[email protected]
Posted by: Anderssjoman | 2012-01-06 at 12.34
Hej Anders #2,
Vad kul att du som mer insatt tar dig tid att kommentera! Det uppskattas. Coolt med internet ändå.
Det känns som att det blir två frågor här - dels den om utbudet (som egentligen inte var mitt huvudfokusområde från början så jag tror jag lämnar det lite) och sen tillgängligheten.
Självklart förstår jag, som du också indikerar i din kommentar, att det inte går att peka ut enbart en typ av aktör som "skyldig" i tillgänglighetsfrågan. MEN, som betalande konsument så känner jag begränsad sympati för att det är "för kostsamt" att utveckla tjänster i de plattformar jag använder (även om jag någonstans förstår att det du säger om licenser etc är sant), särskilt när jag ser andra aktörers närvaro (t.ex. då Spotify eller Netflix i mitt fall). Det höjer ju värdet på hårdvaran om den dessutom har ett bra innehåll - finns det ingen modell för hur det skulle kunna klirra till i er kassa när jag som konsument investerar i ett mediecenter?
Det känns som att diskussionen ofta landar i att leverantörer/teknikutvecklare/distributörer slår ut med händerna i ett "inte VÅRT fel!" och kunden blir hänvisad till att (inte i första hand för att produkten är attraktiv) använda en kompromiss. Det känns som att crackare och jailbreakare leder utvecklingen och den lagliga branschen ständigt flåsar efter. Det är trist. Jag vill att det ska vara tvärtom, och det känns som att streamingtjänsterna har öppnat ett fönster för att det skulle kunna bli så.
Svaret på din sista fråga: enkelheten och priset. Min WDTV kostade runt 900 kr, bara att koppla in två sladdar och köra med fjärren. En Mac Mini startar på strax under 6000:- (och då är den rätt dassigt kittad, rent prestandamässigt). Man får betala för mycket som man inte behöver - jag vill inte ha en (till) dator, jag vill bara ha ett enkelt och räsersnabbt sätt att spela video/ljud i mina visnings/lyssningsfönster hemma. Jag har faktiskt haft en Asus Eee jag med men den imponerade inte så mycket, fick till exempel aldrig Voddler att funka på den och även en medioker netbook kostar ju några tusenlappar.
I mina ögon blir en dator aldrig lika rapp och enkel att navigera i som t.ex. min WDTV, om det nu BARA är video/musikkonsumtion man är ute efter. Jag slår på den med fjärren när jag behöver den, den startar på typ 3 sekunder och den gör precis det jag vill (ja förutom visar Voddler då ;)).
Jag tror att betalningsvilja finns generellt och att den ökar hela tiden, delvis för själva produkten men framför allt för enkelhet och tillgänglighet i själva konsumtionsprocessen.
Jag säger heja heja till er såklart, men nånstans önskar jag att ni kunde springa lite fortare! :)
Posted by: Josefine | 2012-01-06 at 13.54
Är själv ute efter någon smart pryl som bl.a. ska tillåta mig att se Play-tjänsterna på min TV i stället för att vara tvungen att sitta vid datorn. Är WDTV alltså inte svaret? D.v.s. man kan inte surfa som man vill utan "bara" komma åt de förinställda kanalerna?
Posted by: Helena S. | 2012-01-30 at 15.58
Helena - nej, om det är t.ex. SVT Play etc du vill åt så verkar det inte vara möjligt. WDTV använder sig av mediaservern Twonky, men det finns ingen vanlig browser. Den kan hantera filer (ljud/video/biler), RSS-flöden och integrerade tjänster (nu finns BBC iPlayer, som verkar vara BBCs motsvarighet till SVT Play, men det funkar bara i the UK).
Det är så himla trist för WDTV Live är verkligen bra annars. Funkar totalt problemfritt. Om det fanns fler innehållstjänster tillgängliga för den svenska marknaden i den så skulle den vara alldeles UNDERBAR.
Jag ska inte svära på det för jag har inte testat själv, men jag tror att en jailbreakad Apple TV kan göra det du vill. Men som sagt - jailbreaka har ju verkligen både sina etiska och rent tekniska dilemman. Och VARFÖR ska man behöva gå RUNT en tjänst för att få ut det man vill?
Posted by: Josefine | 2012-01-30 at 20.19
Tack för svaret! Känns ju lite tveksamt att jailbreaka som du säger. Är dessutom lockad av att WDTV Live klarar så många videoformat, det kan man ju inte säga att Apple-TV gör. Får fundera vidare......
Posted by: Helena S. | 2012-01-30 at 22.14
Alltså för att spela material från en hårddisk så får WDTV Live absoluta toppoäng. En riktig allätare, enkel att hantera och som sagt helt strulfri (hittills). Om Flixter funkade i Sverige och det fanns några svenska play-tjänster i den så skulle den krossa allt motstånd.
Eller tänk för den delen om t.ex. BBC iPlayer skulle funka här. Om de digitala landgränserna suddades ut. Man kunde typ få betala en "international fee", men ändå. Tänk om.
Posted by: Josefine | 2012-01-30 at 22.33
Ja, de här rättighetsgränserna är ju bara löjliga i en global internetvärld. Om de bara kunde sluta hänga sig kvar vid en försvunnen tid! Drömmen vore ju annars att man fick sig tilldelat ett nationellt "paket" när man t.e.x anger svenska som menyspråk i sin WDTV eller motsvarande, som då innehöll de svenska kanalernas Playfunktioner, tillgång till Voddler, SF Anytime, Headweb, Lovefilms streamingtjänst m.fl. Men ännu bättre om kan kunde nå ALLA sådana tjänster world wide. Ja, drömma går ju :(.
Posted by: Helena S. | 2012-01-31 at 09.11